Чому Ваша інноваційна команда потребує юриста? (огляд статті)

Батухтіна Альона, Гриневич Вікторія, ЕМП-501, КНЕУ

Огляд статті
Why Your Innovation Team Needs A Lawyer?

By Erica Dgawan, Harward Business Review

jun16-21-3168051Темою цієї статті є висвітлення такої проблеми, як юрист у Вашій інноваційній команді. Стаття є дуже актуальною в наш час, адже багато підприємців та старт-апів навіть не підозрюють яку роль грає юрист у сучасному бізнесі.

Коли команда починає нову велику ідею, то це може бути для того, щоб зробити спілкування простішим  для всіх у їхній організації або ж для якоїсь більш глобальної цілі. Якою б не була мета, на той час, сама ідея готова до запуску, команда виснажена, але рада, нарешті, пожинати плоди їх напруженої роботи. Саме тоді відбувається втручання юристів, вирішуються різні питання, або прийняти проект – або звести його до тіні свого потенціалу.

Автор статті наводить декілька прикладів, які йому розповідали. І один з них, коли лідируюча професіональна фірма з сервісу підписала тисячу людей до груп Slack перед тим, як юристи закрили проект, бо він був оснований на хмарних технологіях. Або новий клієнт втратив бізнес, тому що його процеси та процедури були застарілими і кращі варіанти не були доступними. Час було витрачено даремно, енергія виснажується, і настрій зміщується від можливості до песимізму.

Співробітники всіх цих компаній вирішили вибрати винуватця. Більш конкретно, вони виділили  юридичний відділ як вбивцю нових ідей і підходів. Але реальна проблема полягала в тому, що жодного законного представника, який би брав участь в цих нових бізнес-ініціативах, з самого початку не було.

Це дає можливість визначити, що  необхідною є співпраця між юридичною командою та представниками компанії в процесі проектування і введення інновацій.

При створенні нової діяльності, яка несе за собою створення нового продукту у рамках інновації, юрист потрібен для того, щоб затвердити, запатентувати цей продукт задля захисту авторських прав самого інноватора або підприємства.

Таким чином, автор виділяє три основні моменти, які необхідні при введені інноваційного продукту:

  1. Залучайте юриста з самого початку

Як не дивно, коли підприємці не взаємодіють з юристами при створенні нового інноваційного продукту,це відбувається, бо вони вважають, що юрист просто задушить їх ідею в один момент. Це не є звичним, аби просити допомоги юриста вже після затвердження плану командою, і тому в момент створення плану вважається,що юрист є вбивцею ідей команди. Тому команди засмучуються і опускають руки.

Ліза Шалет, яка була головним операційним директором  дотримання права та аудиту у Goldman Sachs, виступила на конференції LinkedIn’s Finance Connect  у 2013 році з такими словами: «Хто повинен знати всі речі, про які ми думаємо? Які наші ризики? Хто є тими людьми, які дійсно будуть розуміти всі процеси, вимоги, та правила?». Ми думаємо, що ви здогадуєтьсь про кого вона говорила.

  1. Визначте відношення компанії до ризику

Автор задає нам таке питання: «Як ви вважаєте, юрист в компанії це стюард чи партнер?
Як стюард, юрист зобов’язаний захищати бізнес. Це склалося історично як підхід до корпоративного права – тримати компанію подалі від загроз і небезпек.

Як партнер, юрист є більш гнучким та креативним. І у нього постають такі питання до лідерів компанії: Чи вони хочуть рухатися обережно? Чи навпаки ризикнути і вирішувати проблеми по мірі їх виникнення?

Автор також відзначає, що все буде працювати у правильному напрямку лише тоді, коли адвокат і юрист вважаються невід’ємною частиною бізнесу і юридичної команди.
В приклад було приведено такі компанії як Google та Facebook, які вирішили, що їх юридичні групи будуть функціонувати як інтегральні ділові партнери. Google називає свій підхід ‘Horseback law’. У книзі How Google works було вказано пояснення цього підходу: «В деяких ситуаціях часто достатньо стрибнути на коня, потім швидко оцінити ситуацію та тікати». Тобто, Google – це компанія, яка готова ризикувати і основною задачею юриста в таких ситуаціях є проведення команди по основних моментах, а не надавати 50 сторінок звіту.

Але ‘Horseback law’ буде працювати лише тоді, коли юрист – це інтеграційна частина компанії, а не залучений фахівець.

  1. Нагадайте своїй компанії, що існують ризики не для інновацій

Ліза Шалет розповіла, що найбільший ризик, яки вона оцінювала у своєму житті був «Не робити нічого нового – не бути інноваційними» і так, це також великий ризик.

Автор зазначає, що одним з основних моментів є комунікація між комунікація і взаємодія співробітників, які допоможуть визначити ризики та сформувати швидкий план дій. Так, наприклад, співробітники рітейлеру Lowe’s помітили, що ліки для собак почали повертати назад , тому що собаки все ще хворіли. Вони вирішили обговорити цю проблеми на соціальному сайті компанії і юристи помітили надлишок ліків, тому одразу прийняли рішення прибрати ці ліки з полиць магазинів. Потім ще два інші рітейлери зіткнулися з тою самою проблемою і юристи вже знали, що потрібно робити в цьому випадку не витрачаючи додатковий час на аналіз ситуації і тому подібне. А в іншому випадку працювали би наднормовий час.
Потрібно пам’ятати, що включаючи юриста до вашої компанії це не синонім поразки. Тому краще залучати юриста з самого початку співробітництва та створення нової інноваційної ідеї або бізнесу взагалі. І ви зрозумієте, що юристи – це не супергерої, але й не закляті лиходії, а дуже цінна частина команди!