П’ять галузей підприємництва, які будуть змінені блокчейн-стартапами

Сергєєв Вадим Віталійович, КНЕУ,

студент 2 курсу 1 групи

спеціальності 6Ф01

 

Криптовалюти, які є видом цифрової валюти, емісія та облік яких засновані на асиметричному шифруванні і застосуванні різних криптографічних методів захисту,  радикально змінили наше уявлення про побудову економіки. Однак ще великим прогресом ми зобов’язані блокчейну – технології, завдяки якій стало можливим поява біткойнів і інших децентралізованих валют.

Блок транзакцій, або блокчейн – спеціальна структура для запису групи транзакцій. Транзакція при цьому здійснюється лише тоді, коли вважається підтвердженою. Це зручно і надійно, якщо йдеться про здійснення платежів чи передачу конфіденційних даних. 

Аби транзакція вважалася достовірною («підтвердженою»), її формат і підписи мають бути перевірені. Після цього групу транзакцій записують в спеціальну структуру  (так званий блок). В цих блоках інформацію можна швидко перевірити. А ще в кожному наступному зберігається інформація про попередній. При операціях із криптовалютами, наприклад, у ланцюжку блоків міститься інформація про всі вчинені коли-небудь операції з біткойнами.

Основа технології blockchain – в розподіленому зберіганні інформації. Це дозволяє зберігати важливу інформацію одночасно на багатьох серверах (у всіх учасників мережі), при цьому зберігати відкрито і безпечно. Наприклад, на базі цієї технології можна зберігати як історію банківських транзакцій клієнтів, так і базу контрактів, результати голосувань, відбитків пальців або історій хвороб. Інформацію, яка одночасно зберігається у багатьох місцях неможливо підробити, неможливо вкрасти, тому що оригінальні записи тут же можуть бути відновлені з сусідніх джерел.

Незмінюваність розподілених реєстрів, криптографічний захист даних і інші властивості блокчейна дозволяють знаходити ефективні рішення проблем, що існують в самих різних галузях.

Фінансові операції

Через те, що криптовалюти створюються силами невеликих команд розробників, пропадає необхідність в банках. Оскільки транзакції зберігаються в розподіленому, відкритому і верифіковані реєстрі, звичні ризики при здійсненні платежів зникають, а організації з переказу грошей стають, за великим рахунком, непотрібними.

Інша важлива нововведення, яке прийшло у світ фінансових послуг разом з криптовалютами, – первинне розміщення токенів (ICO). Це відкритий продаж унікальних криптографічних токенів, за допомогою якої блокчейн-стартапи збирають кошти на подальший розвиток.

Сьогодні сукупний обсяг коштів, зібраних за допомогою ICO, обчислюється мільярдами доларів: у 2017 році пройшло близько 150 ICO, в ході яких було залучено $ 2,2 млрд. Наприклад, блокчейн-платформа Tezos зібрала понад $ 230 млн, а компанія Bancor, яка розробила смарт-токени, зібрала $ 153 млн.

Деякі з цих проектів збирають мільйони доларів за лічені хвилини. Наприклад, блокчейн-проект Aragon, що працює над інструментом управліннями організаціями, привернув $ 25 млн за 15 хвилин.

Характерно, що істотна частка цих внесків надходить від ентузіастів, які розраховують на успіх нового технологічного проекту, а не від традиційних венчурних капіталістів, на яких стартапи розраховували в минулому. Ця зміна моделі залучення інвестицій значним чином вплине на майбутнє всієї економіки.

Обмін валют

Істотна частка річного доходу багатьох держав припадає на кошти, зароблені вихідцями з цих країн за кордоном і відправлені родичам додому. Наприклад, починаючи з 2014 року такі переклади почали   приносити   в бюджет Мексики більше грошей, ніж нафта: за весь 2015 рік обсяг коштів, які були надіслані на батьківщину мексиканцями, які працюють в США, склав $ 24,8 млрд, а доходів від продажу нафти – тільки $ 18,4 млрд доларів.

За   оцінками   експертів, щорічний обсяг переказаних коштів по всьому світу складає до $ 0,5 трлн. Агентства, які організовують ці операції, при цьому   заробляють  мільярди доларів на комісіях: Western Union за 2016 рік обробила 268 млн транзакцій, заробивши $ 80 млрд.

Інші міжнародні транзакції, наприклад, покупки в зарубіжних онлайн-магазинах, теж обкладаються високими конверсійними комісіями. Невигідні обмінні курси знайомі і всім, хто коли-небудь подорожував за кордон. Однак криптовалюти створені за технологією блокчейн не знають кордонів і дозволяють практично миттєво переказувати кошти за кордон, минаючи посередників і позбавляючись від необхідності платити невиправдано високі комісії.

Управління ланцюгами поставок

Міжнародна торгівля – одна з найскладніших індустрій на планеті: для її організації потрібно координувати постачання мільйонів товарів по тисячам різних каналів. Провідні гравці логістичної індустрії   вивчають   способи удосконалення управління ланцюгами поставок за допомогою блокчейна.

Наприклад, завдяки блокчейн-платформі система може автоматично відстежувати переміщення окремих виробів або компонентів від постачальника до споживача і вести докладний облік захищених записів, що зберігають серійні номери, історію перевезення та інші дані. Британський блокчейн-стартап Provenance   розробляє  технологію, яка дозволить відстежувати «подорож продукту» і вплив підприємства на навколишнє середовище і суспільство.

Walmart у співпраці з IBM і одним з університетів Пекіна   працює над блокчейн-системою моніторингу переміщення свинини з Китаю. Велика гірничодобувна компанія BHP Billiton за допомогою блокчейн-технології   контролює   мінералогічний аналіз, що виконується сторонніми підрядниками.

Такий метод може зробити логістичні ланцюжки більш прозорими і ефективними. Більш того, з його допомогою можна навіть стежити за дотриманням міжнародного митного законодавства.

Реклама в роздрібній та електронної торгівлі

Рівень конкуренції в роздрібній та електронної торгівлі стрімко зростає, тому компанії, зайняті в цих індустріях, природним чином використовують рекламу для залучення нових клієнтів. Для цього їм доводиться звертатися до рекламних мереж і майданчиків, які виступають в ролі посередників.

Незважаючи на величезні маркетингові бюджети, які доводиться витрачати компаніям, ефективність таких розміщень часто залишає бажати кращого: значна частина трафіку накручується ботами, компанії не можуть простежити його джерела, рекламні повідомлення губляться в потоці інших і показуються тим, хто в них насправді не зацікавлений .

Існує ряд багатообіцяючих блокчейн-проектів, мета яких – повернути користувачам контроль за своїми особистими даними і зробити непотрібними обтяжливі і часто дорогі рекламні мережі. Наприклад, BitClave використовує блокчейн для того, щоб безпосередньо зв’язати компанії і їх споживачів, минаючи рекламних посередників.

Платформа дозволяє користувачам вибірково ділитися своїми даними з компаніями і отримувати за це грошову винагороду. Компанії ж отримують прямий доступ до цікавить їх категорії споживачів і можуть істотно знизити витрати на рекламу.

У цій же сфері працює проект Brave Брендана Айка, творця Javascript і співзасновника Mozilla і Firefox. Brave – це децентралізована і прозора рекламна екосистема, в рамках якої не буде необхідності в рекламних посередниках.

Видавці зможуть підвищити свій прибуток, отримуючи винагороду в токенах, внутрішній валюті системи, якщо їм буде вдаватися привертати увагу користувачів до рекламного контенту. Рекламодавці зможуть оптимізувати свої рекламні бюджети і захистити репутацію бренду, а користувачі – переглядати більш якісну рекламу і отримувати винагороду в токенах за взаємодію з рекламою.

Управління особистими даними

Грядущий прорив в adtech-індустрії багато в чому відбудеться завдяки інноваційним блокчейн-методам контролю особистих даних. Крім того, зберігання підтвердженої персональної інформації завдяки технології блокчейн дозволить набагато швидше, минаючи посередників, ідентифікувати свою особу при організації закордонних поїздок, оформленні медичних документів або фінансових позик.

Вже існує ряд проектів, що використовують блокчейн для підтвердження особи та управління персональними даними. Наприклад, проект ShoCard, оптимізований під мобільні платформи, в рамках якого призначені для користувача дані можуть бути зашифровані, хешировані і записані в блокчейн.

Якщо користувачеві потрібно верифікувати свою особистість в банку, він дає банку тимчасовий доступ до своєї блокчейн-записи, після чого банк створює запис у своїй базі даних і звіряється з нею в майбутньому.

Над цим працюють і урядові організації різних країн. Наприклад, в Естонії запущена програма   e-Residency, яка дозволяє громадянам інших держав створювати компанії, переводити гроші, платити податки і отримувати доступ до банківських послуг.

Поштова служба Австралії планує перейти на обробку особистих даних за допомогою блокчейна, а Міністерство внутрішньої безпеки США вивчає перспективи блокчейн-ідентифікації, розраховуючи підвищити продуктивність і знизити витрати і ризики, пов’язані з безпекою.

Зараз багато транзакцій, пов’язаних з обробкою персональних даних, затримуються через те, що на онлайн-верифікацію може втрачатися до декількох днів – залежно від того, яке джерело інформації використовується для ідентифікації особи.

Оскільки блокчейн – це незмінна і публічно верифікована база даних, ви можете об’єднати всі свої онлайн-відомості в одному місці. Впровадження такої ефективної технології назавжди змінить те, як компанії збирають і використовують особисті дані своїх клієнтів.

Висновки

Зараз блокчейн є революційним явищем, і не тільки для банківського сектору. Блокчейн робить передачу даних безпечніше, швидше та дешевше, оскільки виключає участь сьогоднішніх посередників. Також блокчейн забезпечує безпеку даних, діє автоматизовано, тим самим усуваючи потребу в посередниках, а відтак, знижується і ризик людської помилки. У цій прозорій базі даних, дані захищені від маніпуляцій, зміни або зламування блоків блокчейн, бо для цього необхідно було б контролювати усі комп’ютери, які працюють у мережі над створенням блоків та ланцюгів.