Стартап школи, як позитивний мікроклімат для створення нових проектів

Скуратівська А. В.,

КНЕУ, обліково-економічний факультет,

група 305

 

 

 

Актуальність.

В Україні останніми роками на всіх рівнях невпинно говорять про необхідність розвитку держави в інноваційному напрямку. Були прийняті необхідні закони, затверджені програми, створені центри трансферу технологій та бізнес-інкубатори, регулярно проводяться тренінги та круглі столи, конкурси інноваційних ідей. Завдяки всім цим зусиллям справа зрушила з мертвої точки, але реального інноваційного прориву не відбулося. Чому? Може так сталося, що у нас вже немає талановитої молоді? Навпаки, в Україні найталановитіша молодь в світі. Тоді чому? Та тому, що в наших університетах досі не навчають працювати з інноваційними ідеями і заробляти на цьому гроші.

Незважаючи на те, що термін «cтартап» вже увійшов в наше життя, мало хто може пояснити його значення. Справа в тому, що стартап – це не новий бізнес, як дехто думає. Стартап – це творча робота з новою ідеєю, це пошук бізнес-моделі для інноваційної ідеї , якої раніше не було, і яка в майбутньому зможе приносити певні доходи. А стартап-середовище – це креативне середовище, в якій винахідники, навчаючись і спілкуючись, втілюють свої ідеї та розробки.

Шлях стартаперів відрізняється від стандартної кар’єри. До моменту завершення навчання в університеті креативні організатори стартапів цілком можуть розробити кілька проектів і отримати під них інвестиції. Стартапшколи в Україні є інноваційною екосистемою, яка якраз і створена для залучення творчої молоді в інноваційне підприємництво. Тут вирощуються технологічні ідеї, запускаються і розвиваються інноваційні стартап – компанії. Це те середовище, в якому здійснюється повне технологічне коло – від пошуку нових ідей і моделювання бізнес-моделей до залучення інвестицій та створення нового інноваційного бізнесу.

Проблематика. В нашій країні постійно говорять про кризу в українській школі. Часто згадують про необхідність масового запровадження освітніх інновацій, щоби створити нове покоління якісних середніх навчальних закладів. У соціальних мережах сотні й тисячі поширень набирають новини про методичні і технологічні нововведення у школах Фінляндії, США, Сінгапуру та інших країн. Та попри це, ситуація із новаціями в українських школах за останніх 25 років покращилася але не суттєво.

Причини цього зрозуміти не складно. По-перше, запровадження радикальних змін у державній освіті наштовхується на опір і байдужість системи. По-друге, створення приватних новітніх закладів потребує великих ресурсів і ризику. Втім, щодо останнього, це якраз ті виклики, з якими зіштовхується кожна інноваційна організація чи компанія в будь-якій галузі.

Новітня ідея може надати конкурентну перевагу, але, з іншого боку, має великі шанси на практиці виявитися нежиттєздатною. І, звичайно ж, кожна інноваційна організація відчуває проблеми із залученням фінансових, людських та інших ресурсів для свого розвитку.

Тож для того, аби долати ці виклики, стартапери з усього світу випрацювали низку практик, які дають змогу таким компаніям не лише виживати, а й процвітати в умовах нестабільності та хронічного дефіциту ресурсів.

Існує перелік найважливіших порад. Насамперед, іще до старту проекту, потрібно вивчити попит на інноваційну послугу завдяки опитуванню потенційних клієнтів, бо створити стартап, а потім сподіватися, що люди почнуть ним користуватися, надто дорого, довго і ризиковано. Але саме так сьогодні по всьому світу — і в тім числі в Україні.

Для успішної реалізації стартапів створюються спеціальні стартапшколи які допомагають ще до старту проекту, вивчити попит на інноваційну послугу завдяки опитуванню потенційних клієнтів. Далі сконцентрувати всі наявні ресурси на створення мінімально життєздатного продукту, що дасть змогу довести або спростувати перспективи стартапу, понад те — покращити продукт і встановити зворотний зв’язок.

Стартап Школа являє собою середовище, в якому креативна молодь отримує ідеальні умови для втілення своїх ідей. Шлях створення стартапу відрізняється від стандартної кар’єри. Тут Ви стаєте відповідальними за все, що робите. Це дозволяє до завершення навчання не тільки розробити цікавий проект, але й отримати для його розвитку інвестиції.

Мета стартапшкіл це запуск та підтримка великої кількості успішних стартапів.

Чим займаються стартапшколи? Стартапшколи залучають і відбирають креативних людей, що бажають займатися інноваційним підприємництвом, з числа винахідників, науковців, аспірантів та студентів, а також представників бізнесу; навчають відібраних учасників інноваційного підприємництва; створюють у них мотивацію для формування своїх технологічних-ідей, вирощування бізнес-ідей; надають допомогу учасникам у розробці проектів і в створенні прототипів бізнес-продуктів; знаходять інвесторів / бізнес-ангелів для інвестування в перспективні проекти (перший і другий раунд інвестицій); відбирають кращі стартап-проекти за участю тренерів, експертів фондів, інвесторів, бізнес-ангелів; беруть участь участь в організації та проведенні конкурсу інноваційних бізнес-проектів; допомагають авторам ідей в “затосуванні” їх стартап-проектів під зацікавлених інвесторів; беруть участь у відкритті та запуску стартап-компаній [1].

Як проходить навчання в стартапшколі? Крок за кроком молодь вчать організації власного інноваційного бізнесу, пояснюють як управляти проектами на прикладі успішних кейсів, знайомлять з особливостями продажу програмних продуктів, «на пальцях» розкажуть про маркетинг на стартапринку, допоможуть відкрити стартап компанію, навчать правильно презентувати свій проет (пітчі і презентації).

“Стартап-школа – новий формат у навчанні, що орієнтований на майбутнє, Він сприятиме всебічному розвитку особистості слухачів та розвитку сектору інноваційного підприємництва.

Починаючи роботу зі створення стартапів, навіть якщо перший проект не виходить, людина має не зупинятися, а робити другий, третій, цьому сприяє атмосфера самої школи, оскільки основна маса відвідувачів – це наполегливі, цілеспрямовані особи, які також можуть допомогти у створенні успішного проекту.

Виживають сильніші. І сильніші не стільки за інтелектуальними якостями, а за наполегливістю, комунікативністю, здатністю оговтатися після невдачі і знову почати усе спочатку. Молоді люди випускаються з одним проектом, а потім приходять показати те, що в них є нового. І вже можна споглядати сформованих, сильних бізнесменів, вони свою нову ідею представляють на значно вищому рівні, і в них вже відчувається сила майбутніх потенсійних партнерів, у яких є чого повчитися кожному хто відвідає школу. Така синергія дуже важлива. Вона виникатиме і між самими слухачами.

Кожен сам обирає шлях: стати гарним фахівцем і працювати з 9-ї ранку до 6-ї вечора, а потім іти додому.., якщо керівник дозволить. Або ж обрати інший шлях: замислити ідею, знайти команду однодумців та створити власну компанію – спочатку маленьку, але інноваційну. Для того щоб студентство замислилось, чого хочеться насправді, потрібно розуміти, що життя нам пропонує. Сьогодні є з чого обирати.

Перша в Україні Стартап-школа “Sikorsky Challenge” на базі КПІ ім. Ігоря Сікорського запрацювала 19 лютого 2014 року [2].

І справді, сьогодні в Україні є з чого вибирати – з ініціативи київської Стартап-школи “Sikorsky Challenge” на базі регіональних ВНЗ створюється потужна мережа стартап-шкіл, у яких креативна молодь набуває найсучасніших знань з інноваційного підприємництва. Знань, які не тільки зразу втілюються в бізнес-проекти, а й визначають подальший шлях талановитої молоді.

Протягом 2016 року керівники школи “Sikorsky Challenge” працювали над проблемою – як дати можливість отримати необхідні знання з інноваційного підприємництва мешканцям інших міст України. Адже бажаючих навчатися було багато і з інших регіонів, а можливостей відвідувати наїздами 2-місячний курс, на жаль, не було. І тоді було прийнято рішення відкривати стартап-школи по всій Україні. І не тільки відкривати, а й готувати тренерів з інноваційного підприємництва за методиками та програмами Стартап-школи “Sikorsky Challenge”.

Восени 2016 року в Стартап-школі “Sikorsky Challenge” паралельно із навчанням слухачів за програмою “Вступ до інноваційного підприємництва” проводилися тренінги для майбутніх тренерів. Приїхало багато представників університетів України. І вже в грудні 2016 року на базі Вінницького національного технічного університету відкрилась друга Стартап школа “Sikorsky Challenge”. Перші 70 слухачів, що пройшли серйозний відбір, розпочали навчання 7 лютого 2017 року.

Проект Вінницької стартап-школи розвивається за підтримки Вінницької обласної державної адміністрації, Вінницької міської ради, а також провідних технологічних та ІТ-компаній регіону.

У грудні 2016 року на базі Вінницького технічного університету відкрилась Стартап-школа “Sikorsky Challenge” (м.Вінниця), а в лютому 2017-го – Стартап-школа Приазовського державного технічного університету (м.Маріуполь).

Проекти, які розпочали випускники, вдалося реалізувати чимало. Зокрема, проект “Мультивізор Wider” – модульний проекційний моноблок з медіа-сервером, акустикою та великим панорамним екраном у комплекті; проект “Emotion tracker” – ґаджет у вигляді браслету, який контролює стан здоров’я літньої людини, сервіс для швидкого вивчення іноземних мов “8words”; винахід “CamTouch” для перетворення будь-якої поверхні на інтерактивну; прилад “Luciding”, який дозволяє керувати сном людини, та інші винаходи. Імена випускників знають тепер не тільки в Україні – Ліза Воронкова, Антон Галяшинський, Михайло Скричевський, Максим Ляшенко, Наталія Шерімбетова, Андрій Коноваленко, Олексій Олійник та інші [2].

Третя в Україні стартап-школа відкрилась 28 лютого 2016 в Приазовському державному технічному університеті (м.Маріуполь). Це також спільний проект із Стартап-школою “Sikorsky Challenge”. Організацію школи та підтримку проекту забезпечила Агенція США з міжнародного розвитку USAID. Уже пройшла 1-ша сесія, участь у якій узяли всі, хто має вартісну ідею і прагне перетворити її на успішний бізнес. Процес навчання проходитиме за методиками та програмами київської Стартап-школи “Sikorsky Challenge” і включатиме наступні етапи: вступ до інноваційного підприємництва, практика запуску стартапа та робота з потенційними інвесторами.

На сьогоднішній день створено досить багато нових проектів, до найцікавіших відносять:

– “Власне тепло” – проект автономного теплопостачання НТУУ “КПІ” (Марина Шовкалюк і Юрій Шовкалюк).

– Іонітний фільтр– виготовлення та продаж фільтрів для підготовки іонітного молока в домашніх умовах (Наталія Рогова, Олег Маслов).

– Breez – осушувач взуття з цеолітним наповнювачем (Тетяна Габінет).

– Sofast – мультивалютні грошові перекази по всьому світу без прив’язки до банку і системи відправника (Олександр Кшуташвілі, Ілля Баликін).

– ihouse– система, що об’єднує в смартфоні користувача всі можливості з управління розумним будинком (Яків Юсин, Дмитро Яровий, Михайло Шевчук).

– Shopimate – система лояльності, що складається з мобільного додатка для покупця, веб-сервісу для адміністрації магазину і торговельного центру (Максим Ільницький).

– Felicita – мобільний додаток, який запам’ятає свята, підготує привітання і відправить автоматично (Валентин Винниченко).

– “Чё похавать?”– пошукова система кулінарних рецептів в Інтернеті за заданими інгредієнтами (Максим Капля, Микита Корнішев).

– Back to reality – інструмент, що дозволяє знайти і розгледіти барвистий фантастичний світ, захований у реальності за нальотом рутини (Олексій Тугучов, Анастасія Тугучова, Іван Воротягін, Олександр Туровський).

– BioHand – біонічний протез пальців руки, який не тільки імітує наявність пальців, а й забезпечує рухливість втрачених фаланг (Костянтин Вонсевич, Владислав Пасушенко, Владислава Ткаченко, Станіслав Юшко).

– 3D Coffe – 3D принтер, який друкує прикраси з молочної піни на капучино, лате та коктейлях (Микита Рижков, Станіслав Юшко) [2].

Висновок:

Стартап школа допоможе вам розкритись як особистість і як підприємець, найменше це отримати базу а також правильно зрозуміти юридичні, фінансові питання, отримати прекрасну можливість познайомитися з неймовірно великою кількістю креативних людей, отримаєте нагоду познайомитися з людьми, які знайдуть для вас інвесторів. В школі ви можете зустріти американських інвесторів, там можна обмінятися досвідом та проявити інтерес до нових стартап проектів, навіть не маючи ідеї у вас є можливість стати учасником команди і допомогти у створенні нової бізнес ідеї, її презентації, і зовсім не важливо яка у вас професія чи навчальний заклад – кожна людина особлива і має здібності, які так потрібні у запроваджені нових ідей.

Креативні бізнес стратегії та научні відкриття залишаються в Україні не реалізованими, адже заробити гроші на них і представити свій проект на світовому ринку складно. Тож не дивно, що головною метою є розвиток нових проектів саме в Україні.

В школі навчать як втілити ідею в житті і отримати реальні гроші.

Стартап це пошук бізнес моделі для інноваційної ідеї, яка в майбутньому може стати бізнесом і принести прибуток.

Список використаних джерел

  1. SIKORSKY CHALLENGE – освітнє середовище для тих, хто хоче створити свій бізнес [Електронний ресурс] – Київ : Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського, 2017. – Режим доступу: https://www.sikorskychallenge.com/стартап-школа/
  2. В Україні поширюється мережа cтартап-шкіл: Київ, Вінниця, Маріуполь. Хто на черзі? [Електронний ресурс] : [Інф. Стартап-школи “Sikorsky Challenge”] – Режим доступу: http://kpi.ua/print/14146
  3. Іван Примаченко Школи як стартами [Електронний ресурс] / Примачнеко Іван – 2016 р. – Режим доступу: https://theukrainians.org/shkoly-yak-startapy2/
  4. Новини Вінниці І.Івасюк: ВНТУ став майданчиком для створення школи стартап на Вінниччині [Електронний ресурс] – Вінниця: 2017 – Режим доступу: http://www.myvin.com.ua/ua/news/events/51961.html