Економіко-правове забезпечення стартапу в готельній діяльності

Єфімова Н. О.

Міжнародний бізнес, 2 курс, група №2

Факультет міжнародної економіки і менеджменту

ДВНЗ «Київський національний економічний 

університет ім. В. Гетьмана

Класичним визначенням поняття «стартап» прийнято вважати те, яке сформулював успішний американський стартапер Стівен Бланк, а саме: «Стартап – це тимчасова структура, яка спрямована на пошук і реалізацію масштабованої бізнес-ідеї».

Проект може бути створений у будь-якій сфері життєдіяльності: медицина, торгівля, транспорт, послуги і так далі. Основною характеристикою стартапів є використання в якості основи своєї діяльності якоїсь новітньої технології, ще ніким раніше не випробуваної.

Наприклад відкриття традиційного готелю – це звичайний бізнес-проект, а от якщо обслуговування в цьому готелі проводиться якимось новаторським способом, який ідейно обґрунтований і фінансово виправданий, то це стартап-проект.

Розробкою і розвитком продукту, послуги, ідеї завжди займається команда однодумців. У цій команді у кожного є свої обов’язки, і їх об’єднує віра в те, що результат загальної справи необхідний людям і зможе покращити життя в цілому.

Постановка проблеми

Аналізуючи тенденцію розвитку готельного господарства України, можна відзначити, що конкурентоспроможність вітчизняних підприємств готельного господарства з року в рік знижується порівняно з європейськими та азіатськими підприємствами туристичних та рекреаційних зон.

Серед українських підприємців у сфері туризму постає питання: Як викликати у людей бажання приїхати на відпочинок саме в Україну? За рахунок природних ресурсів ми не перемагаємо: Червоне море на єгипетських курортах гарніше і яскравіше за Чорне чи Азовське море, а гірські схили Альп, привабливіші за українські Карпати. Так вже природа себе проявила. Та й ціни перевагою українських готелів не стануть: світло і газ у нас не дешевші, аніж закордоном, а нові енергозберігаючі технології ще не запроваджені, та й інші ресурси теж не дарма даються.

Тож в Україні склалася ситуації, коли без інновацій та інноваційних технологій не можливо вирішити всі нагальні проблеми, зокрема і в туристичній галузі. Тому залишається створити щось нове та унікальне, щоб привабити іноземних та українських туристів.

На мою думку, створити новий сегмент ринку туризму, де конкурентів взагалі немає, допоможе стартап в організації персоналу та спілкування із відвідувачами готелю.

Відповідно до статті 325 ГКУ інноваційною діяльністю у сфері господарювання є діяльність учасників господарських відносин, що здійснюється на основі реалізації інвестицій з метою виконання довгострокових науково-технічних програм з тривалими строками окупності витрат і впровадження нових науково-технічних досягнень у виробництво та інші сфери суспільного життя.

Аналіз останніх досліджень і публікацій

Дослідження, опубліковане в 2000 році авторитетною компанією Media News USA & World Report показали, що готелі втрачають більшу частину своїх клієнтів через низьку якість обслуговування персоналу. Такі висновки ґрунтувалися на аналізі відповідей на запитання: «Чому готелі втрачають своїх клієнтів?»

Дані онлайн-опитувань за участю 654 осіб, проведених за підтримки Top Hotels в 2016 році, свідчать про те, що сучасні споживачі цінують високоякісний сервіс: чуйність персоналу та готовність допомогти (60%), а також індивідуальний підхід (8%), що разом складає більше двох третин опитаних.

Діаграма 2. Аналіз відповідей на запитання: “Що є найважливішим аспектом в діяльності готелю, на вашу думку?”

Щоб задовольнити всі потреби туриста, відпочивальника, бізнесмена, потрібно забезпечити комфортність його проживання, високу якість обслуговування, тобто створити атмосферу затишку та гостинності.

Ідея стартапу в організації персоналу

На даному етапі розвитку готельне господарство передбачає надання послуг з розміщення, харчування та обслуговування, тобто представляє собою комплекс заходів щодо задоволення потреб споживачів, забезпечуючи при цьому комфортність перебування гостей. Головною метою діяльності підприємств готельного господарства є надання бездоганного обслуговування. Проте таке обслуговування не має бути стандартним чи стандартизованим.

Суть інновації полягає в новому ставленні персоналу до відвідувачів як до гостей, а не як до клієнтів. Коли люди приїжджають в гості, персонал не повинен сприймати їх як клієнтів. Їх потрібно приймати як родичів чи близьких друзів, яких давно не бачили, і з якими давно хотіли провести час разом. Гість готелю повинен відчувати себе як вдома у мами. Адже за виразом німецького психолога і дослідника Еріха Фромма мама любить свою дитину без причини (Erich Fromm “Der Kunst der Liebe”).

Проте така увага не повинна бути нав’язливою: коли гостям потрібно працювати чи вони хочуть провести час у спокої, персонал не повинен заважати їм в цьому. Що стосується дітей, то вони повинні їхати з готелю зі сльозами на очах, через те, що хочуть залишитись там довше і не хочуть додому.

Запровадження цієї інновації досягається за рахунок:

  1. Невеликого номерного фонду (готель повинен містити до 30 кімнат. Якщо кімнат буде більше, то він буде функціонувати як стандартні готелі у всьому світі, і персонал просто не встигатиме приділяти увагу всім гостям);
  2. Гнучкого графіку роботи (Хоча персонал й працює у конкретно визначений час, проте він здатен пристосовуватись до розпорядку дня гостей. Наприклад, коли гості проспали сніданок, то їх в будь-якому випадку нагодують, а не скажуть, що сніданок вже закінчився);
  3. Системи all-inclusive (необхідно, щоб гості під час відпочинку не задумувались про гроші, бо необхідність оплачувати кожну послугу усуває відчуття домашнього затишку та комфорту);
  4. Набору персоналу без досвіду роботи в готельному та ресторанному бізнесі (для того, щоб усунути стереотипне мислення стосовно надання готельних послуг у стандартизованих готелях, адже стартап потребує інноваційних підходів до роботи);
  5. Ставлення до гостей, як до друзів (потрібно реалізовувати готельні послуги за принципом: «Ми зустрічаємо гостей, а проводжаємо друзів». Тобто необхідно звертатись до гостей по імені, завжди бути готовим поспілкуватись, підказати, порадити).

Економічний зміст готельної діяльності полягає в тому, що вона має нематеріальний характер. Результатом виробничо-експлуатаційної діяльності готелів є не «готовий продукт», а пропозиція особливого виду послуг. При цьому послуги не можуть вироблятись окремо від існуючого матеріального продукту, тобто без експлуатації матеріально-технічної бази, яка виступає основою виробництва та реалізації пропонованих послуг. З урахуванням особливостей обслуговування в готельному господарстві, де поєднуються виробництво та споживання послуг, цей процес визначається поняттям «надання послуг». Слід підкреслити, що в процесі цієї діяльності здійснюється продаж і безпосереднє надання послуг.

Правове забезпечення готельної діяльності

Згідно із Законом України «Про туризм» готель – підприємство будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, що складається з шести і більше номерів та надає готельні  послуги з тимчасового проживання з обов’язковим обслуговуванням;

Готельна послуга – дії підприємства з розміщення споживача шляхом надання номера для тимчасового проживання в готелі, а також інша діяльність, пов’язана з розміщенням та тимчасовим проживанням. Готельна послуга складається з основних та додаткових послуг, що надаються споживачу відповідно до категорії готелю.

Готельні послуги можуть надавати як юридичні особи, так і фізичні особи – підприємці. Для реалізації інноваційної мети оптимальним варіантом надання готельних послуг є їх надання саме фізичною особою підприємцем (надалі ФОП) та членами її родини. Це є оптимальним з точки зору вибору спрощеної системи оподаткування: ФОП на другій чи на третій групі спрощеної системи оподаткування та звітності.

ФОП на другій групі може отримувати оплату лише від фізичних осіб да фізичних осіб – підприємців. А ФОП на третій групі також і від юридичних осіб, які оплачують готельні послуги для корпоративів, або для своїх працівників у відрядженні.

Крім того, здійснення діяльності у статусі ФОП зменшує ризики перевірок контролюючими органами в силу уведеного мораторію на перевірки. Це в свою чергу усуває ризик дискомфорту, який завжди виникає у разі здійснення контрольних заходів державними органами.

Якихось особливостей правового регулювання чи прийняття нових норм законодавства цей інноваційний стартап не потребує. Тобто, чинного правового поля для реалізації стартапу достатньо.

Висновок

Таким чином, у сучасних умовах інноваційні стратегії є невід’ємною складовою та потребою для розвитку готельного господарства в Україні, орієнтованого на успіх. Інноваційні стратегії надають підприємствам готельного господарства багато переваг, у тому числі фактори зовнішнього та внутрішнього впливу, ресурсні перспективи, а також унікальні можливості здійснення діяльності за рахунок творчого підходу до створення нововведень.

Стартап в організації персоналу відкриє новий сегмент ринку готельних послуг, де конкурентів взагалі немає і не буде. Адже наші друзі не конкурують між собою, коли запрошують нас в гості. Тому кожен український готель, який втілить таку інновацію в свою діяльність, стане особливим та унікальним місцем, куди захочеться повертатись знову і знову. І він не конкуруватиме з іншими готелями, а вони не конкуруватимуть із ним.

 

Література

  • Господарський кодекс України від 16 січня 2003 № 436-IV
  • Закон України «Про туризм» від 15 вересня 1995 року № 324/95-ВР.
  • Павел Петриченко – 2014. Мобильные технологии в путешествии.
  • Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 № 2755-VI
  • Статистичний аналіз підприємств готельного господарства та прогнозування його розвитку – Остапенко Я.О. – випуск 8. 2015
  • Туризм: реалії та перспективи сталого розвитку : [електронне видання] : матеріали доп. Міжнар. наук.- практ. конф. (Київ, 23–24 жовт. 2014 р.) / голова редкол. С.В. Мельниченко. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2014. – 418 с.
  • Характеристика мотивів діяльності персоналу підприємств готельно-ресторанного бізнесу. – Левченко М.М. 2014
  • Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 № 435-IV
  • Що таке стартап? Визначення та етапи розвитку. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://itstatti.in.ua/zarobitok-v-interneti/161-startap-shcho-tse-take.html.
  • Erich Fromm “Der Kunst der Liebe”.
  • International journal of environmental & science education 2016, vol. 11, №17, 10387-10400.