Таїсія Пантюхіна, Наталія Криворот, ФМ-201, КНЕУ
Сутність краудфандингу
Для запуску стартапу окрім гарної ідеї, перевіреної команди та партнерів потрібні гроші. На етапі пошуку джерел фінансування кожен підприємець використовує безліч способів, від вкладу особистих коштів до отримання кредиту. І якщо систему 3F (friends, family, and fools – друзі, сім’я, дурники), яка полягає в пошуку капіталу серед оточення, використовують в класичних бізнес-проектах, запуск збору коштів на краудфандинговій платформі популярний лише у вузьких колах.
Краудфандинг – залучення коштів на реалізацію проекту від багатьох фізичних осіб. У перекладі з англійської (crowd – натовп, funding – фінансування) це поняття означає «народне фінансування». Проекти можуть мати соціальний, комерційний, політичний характер тощо. Суб’єктами краудфандингу є донори та реципієнти.
Донори (бекери) можуть здійснювати пожертви для реалізації проекту або ж отримання нефінансової (подарунок, попереднє замовлення продукту) чи фінансової (акції, роялті, повернення коштів із відсотком) винагороди. Проект можна запустити безкоштовно, проте для його успіху необхідне максимальне залучення людей. Для цього потрібно не лише зареєструватися та вибрати схему фінансування, а й провести масштабну маркетингову кампанію, заручитися довірою й підтримкою багатьох користувачів платформи через соціальні мережі та засоби масової інформації тощо.
Тобто, суть краудфандингу полягає в тому, що у вас є гарна ідея, але для її реалізації потрібні гроші, і є звичайні люди (бекери), які готові фінансувати ваш проект за отримання певної винагороди (примірників продукції, отримання знижки на послуги/продукцію). Краудфандинг застосовується у всьому світі, але найбільш врегульованим є в США.
У міжнародній практиці розрізняють чотири типи краудфандінга:
- краудфандінг з нефінансовим винагородою (rewards-based crowdfunding) : прихильники ідеї жертвують суму коштів в обмін на вироблений продукт (опція замовлення);
- благодійний краудфандінг (donation-based crowdfunding) : кошти збирають на благодійність або конкретну мету, наприклад, буріння свердловини або будівництво школи для малозабезпеченої громади, або на приватні кампанії, наприклад, на лікування певної людини;
- акціонерний краудфандінг (equity crowdfunding): інвестори вкладають великі суми грошей в компанію в обмін на невелику частку її капіталу;
- інвестиційний краудфандінг (investment crowdfunding) : кредитори надають позику, розраховуючи на повернення основного позики і відсотків .
Досвід численних волонтерських та благодійних проектів доводить, що багато людей готові поділитися грошима з тими, хто їх потребує. Проте зібрати кошти на той чи інший проект непросто. Для початку ви повинні переконати людей, що ваш проект дійсно важливий.
Як це зробити? Є одна обов’язкова умова – чим зрозуміліше ви поясните вашу мету, тим більша кількість людей вам повірить. Тому краще збирати кошти під конкретну справу, а не «за мир у всьому світі». Наприклад, люди охочіше здадуть гроші на допомогу саме цьому притулку для бездомних, ніж на глобальну програму боротьби з безпритульністю, розраховану на сорок років.
Для збору коштів існують спеціальні онлайн-платформи.
Міжнародні платформи, що підтримують проекти в Україні
Міжнародні платформи вигідні українським ініціативам, оскільки сприяють охопленню української діаспори, залучення ширшої міжнародної громадськості до благочинності, а українському бізнесу допомагають вийти на зовнішні ринки. До заснування вітчизняних платформ українці використовували міжнародні краудфандінговие платформи, такі як Kickstarter, Indiegogo і GoFundMe, і продовжують використовувати їх зараз. Kickstarter і Indiegogo – це платформи з нефінансовим винагородою (rewards based platforms), якими переважно користуються бізнес-стартапи, хоча ті також підтримують і благодійні акції. Платформа безоплатного краудфандінга GoFundMe здобула популярність завдяки збору коштів під час євромайдан і в зв’язку з кризою на сході України.
Через платформу KickStarter , яка була заснована в 2009 році, підтримали вже більше 119 000 проектів з усього світу, в тому числі, по крайней мере 82 українських проекту, які спільно зібрали 2,9 мільярда доларів від 12 мільйонів жертводавців по всьому світу (детальну інформацію про збір коштів для українських проектів дивіться в Таблиці 1 і Діаграмі 1). Українські проекти представлені в різних категоріях, починаючи від технологічних новинок (Gooli) і закінчуючи підтримкою перспективних художників (United People First). Однією з найуспішніших українських кампаній на Kickstarter була кампанія Ohhio chunky knits, яка зібрала понад 300 000 доларів, отримала широке висвітлення в засобах масової інформації, і завоювала величезну популярність на хвилі кампанії «Зроблено в Україні».
Indiegogo підтримує найрізноманітніші креативні і підприємницькі ідеї, а також неприбуткові та гуманітарні проекти. Заснована в 2008 році платформа на даний момент підтримала запуск 650 000 проектів, забезпечивши їм допомогу в зборі більше 1 мільярда доларів і залученні понад 11 мільйонів жертводавців (в тому числі понад 750 000 доларів для українських проектів, більш детальна інформація є нижче в Таблиці 1 і діаграмі 1). Платформа приділяє особливу увагу неприбутковим проектам, які спрямовані на вирішення соціальних проблем, пропонуючи їм безкоштовне розміщення на платформі. На Indiegogo проходила краудфандінговая кампанія українського Громадського Радіо і кампанії українських студентів, які збирали кошти на навчання за кордоном.
Українські краудфандінгові платформи
В останні роки з’явилося кілька українських краудфандінговіх платформ, спрямованих на вирішення різних завдань, зокрема на надання гуманітарної допомоги постраждалим під час євромайдан і в конфлікті на сході України, бізнес-стартапи та інноваційні проекти з розвитку громадянського суспільства і громад. Українські краудфандінговие платформи можна класифікувати відповідно до їх спеціалізації: надання гуманітарної допомоги, неприбуткові організації та соціальне підприємництво.
Одним із найбільш успішних майданчиків краудфандингу в Україні є biggggidea.com. Він був створений у 2009 р. для обміну ідеями між соціально активними людьми, тому й отримав назву Big Idea. У 2012 р. Big Idea запустив краудфандингову платформу «Спільнокошт», яка стала першим майданчиком колективного фінансування в Україні. На думку засновників платформи, вона спрямована на реалізацію проектів, які здатні забезпечити системні зміни в суспільстві та сприяти економічному зростанню національної економіки. У такий спосіб через такі платформи люди здатні фінансувати суспільні зміни. На платформі розміщають проекти у сфері охорони здоров’я, освіти, літератури, спорту, музики, науки, професійних подорожей та журналістики. Люди переважно фінансують проведення фестивалів, громадське телебачення, радіо, документальні та медичні проекти, міські інновації. Найбільший успіх тут мають проекти соціального підприємництва, які формують соціальний капітал суспільства та дають змогу отримати дохід його розробникам. Зрозуміло, що тут обсяг коштів можна акумулювати значно менший порівняно із зарубіжними платформами, проте можна оцінити попит на інноваційний продукт. Завдяки «Спільнокошту» фінансування отримали стартапи Hromadske.tv та Громадське радіо.
Також ще однією популярною платформою в Україні є Na-Starte . Na-Starte – платформа для фінансування стартапів, комерційних і суспільно-соціальних проектів, бізнес-ідей. Ця платформа здатна не тільки втілювати ідеї в життя, а й до дрібниць опрацьовує кожен елемент презентації проекту разом з автором. На цій платформі було запущено багато різнопланових проектів, лідером став проект фільму Георгія Делієва «Одесский подкидыш» – на його реалізацію було зібрано 3,7 млн грн. За весь період функціонування платформою зібрано коштів н суму 12,2 млн грн.
Краудфандинг і право
На даному етапі ризик, пов’язаний із краудфандінгом, виявляється, передусім, у відсутності цілісного договору між сторонами (в розумінні нашого законодавства такі відносини можуть бути сприйняті як односторонній правочин – щодо передачі коштів, або як квазідоговірні відносини – у разі вимоги щодо надання бонусу за перераховані кошти). Також ризик неотримання бонусу досить низький, оскільки його вартість, як правило, не висока і сам бонус здебільшого має символічний характер у вигляді продукції, яка і так має вироблятись підприємством, що фінансує проект за допомогою краудфандінгу.
Самостійне врегулювання краудфандингу в Україні відсутнє. Попри це, краудфандинг повноцінно функціонує і розвивається. На практиці, проекти зазвичай розміщують на спеціально створеній платформі, власному веб-сайті або facebook сторінці автора проекту. Юридичне оформлення платформи для запуску збору коштів шляхом краудфандингу складається з таких частин:
· Оформлення правил платформи, що є публічною пропозицією;
· Укладення договору між краудплатформою та автором проекту (договір про наміри на початку збору коштів та укладення договору про надання гранту після збору суми, а у випадку збору як ФОП – укладення договору про спільну діяльність);
· Укладення договору між краудплатформою та користувачем;
· Додатково може укладатися договір здійснення приймання платежів;
· Укладення угоди про конфіденційність, а в разі спрямованості на європейський ринок – GDPR комплаєнс.
Для зручного ведення спільної діяльності на основі договорів, автори проектів, в залежності від типу краудфандингу, реєструють юридичну особу і виступають як її представники або як фізичні особи-підприємці. Хоча, на платформі Na-Starte є лише одна вимога – особа повинна бути повнолітньою. Щодо оподаткування, оскільки внески від бекерів не є доходом автора проекту, їх потрібно розглядати як «дарунки» в розумінні Податкового Кодексу України, ставка податку на які буде складати 5% – для коштів від резидентів і 18 % – для коштів від нерезидентів.
Окрім закріплення договірних відносин між усіма учасниками краудфандингу, важливим також є охорона об’єктів права інтелектуальної власності, оформлення діяльності, в якій команда буде виходити на ринок та юридичне закріплення партнерства.
Загалом, відсутність чіткого врегулювання краудфандингу в Україні потрібно розглядати з обох сторін. Позитивним моментом є відсутність вимог стосовно форми діяльності, в якій автор проекту має здійснювати свою діяльність, відсутність максимальної суми, яку бекери можуть вносити, а автори збирати і особливих податкових режимів, але, з іншого боку, наявність чіткого закону який врегулював би діяльність краудфандингу надало б поштовх для бізнесу і дозволило б збирати кошти для бізнес-проектів по спрощеній процедурі.
Проблеми та перспективи краудфандингу в Україні
Проведений аналіз функціонування українського ринку краудфандингу дає можливість відокремити наступні специфічні його особливості:
- переважно фінансуються проекти у галузі охорони здоров’я, культури, освіти тощо;
- загальні обсяги коштів, які залучені за допомогою краудфандингових платформ в Україні, є незначними;
- підприємницькі технологічні проекти затребувані, проте не знаходять потрібного рівня підтримки, тому українські технологічні стартапи фінансуються на зарубіжних краудфандингових платформах;
- відсутність ефективного державного регулювання. Діяльність краудфандингових платформ, розробників проектів та приватних інвесторів залишається не повністю легалізованою, оскільки відсутній спеціальний закон «Про краудфандинг»;
- недостатній рівень доходів населення і, як наслідок, обмежений платоспроможний попит на фінансування проектів;
- відсутність культури колективних приватних інвестицій, що обмежує розвиток краудфандингу як масового напрямку інвестицій в цілому (низький рівень знань в сфері краудфандингу; наявність недовіри до даного способу фінансування серед населення; брак підприємницьких ініціатив, пов’язаних з відсутністю необхідних знань про здійснення інвестиційної діяльності на базі інтернет платформ).
- нерозвиненість краудфандингової інфраструктури.
Отже, наведені вище особливості краудфандингу в Україні у порівнянні зі світовою практикою пояснюються незадовільним рівнем його розвитку, більш низьким рівнем конкуренції серед його видів, що в свою чергу перешкоджає формуванню цифрової економіки в країні та активізації структурного оновлення економіки.
Аналіз тенденцій функціонування краудфандингу у економічно розвинутих країнах та специфічних особливостей національного «фінансування натовпом» дозволяє запропонувати наступні науково-практичні рекомендації щодо ефективного функціонування та подальшого його розвитку в Україні:
- Формування законодавства і відповідного правового поля у сфері краудфінансування, що розширить можливості малих середніх підприємств по залученню ресурсів.
- Розроблення «дорожньої карти» здійснення краудфінансування, в якій буде передбачено впровадження комплексу заходів, здійснивши які можна створити систему, яка регулює ринок.
- Стимулювання приходу на ринок різних типів приватних інвесторів шляхом прозорості збору коштів та зручності самого переказу; розвиненої комунікації між розробниками проектів та інвесторами.
- Створення механізмів мінімізації ризиків для непрофесійних інвесторів шляхом диверсифікації обсягу інвестицій.
- Розвиток краудфандингової інфраструктури на основі формування різних видів краудплатформ; спеціальних консалтингових агентств, завдання яких полягає у підтримці підприємницьких проектів, допомога в їх оформленні, консультуванні засновників, інформуванні про колективне фінансування в інтернеті, повне ведення проектів.
- Формування культури колективного фінансування на основі інформаційного забезпечення, обізнаності широких верств населення з метою створення позитивного іміджу краудфандингу, що буде багато в чому залежати від ефективності самих цих інвестицій через краудплатформу.
- Створення громадських структур для співфінансування проектів, відкритих на краудфандингових платформах з метою підтримати індустрії краудфандингу, що знаходиться на перших етапах розвитку.
One reply on “Краудфандинг: сутність, стан та особливості діяльності в Україні.”
[…] […]