Краудфандинг. Правове забезпечення краудфандингу в Україні.

Ірина Чирко, Анна Лисак, ФББ-201, КНЕУ

Презентація

  1. Вступ. Актуальність.
  2. Що таке краудфандинг? Його суть.
  3. Історія.
  4. Думки економістів щодо краудфандингу.
  5. Розвиненість краудфандингу в Україні.
  6. Правове забезпечення краудфандингу в Україні.
  7. Висновки та пропозиції.
  1. Вступ. Актуальність.

У сучасних умовах в країні відчувається гостра нестача інвестиційних ресурсів, через що доступ до джерел фінансування для основної частини малого та середнього бізнесу є надзвичайно обмеженим. Особливо гостро окреслена проблема постає під час реалізації інноваційної підприємницької діяльності, зокрема у формі стартап-проектів.

Отримання венчурного фінансування є одним із ключових питань як на етапі розвитку стартап-проекту, так і на етапі подальшого розширення бізнесу. Для того щоб отримати допомогу в залученні коштів, молоді підприємці формально мають можливість звернутись до бізнес-інкубаторів, акселераторів, венчурних фондів та приватних інвесторів. Проте практика свідчить, що окреслених джерел недостатньо, а активність інвестиційно-інноваційної діяльності залишається низькою. Тому дедалі більшої актуальності набуває проблема пошуку та застосування альтернативних форм та методів інвестування. Проаналізувавши, ми дійшли висновку, що ними можуть стати такі відносно нові для вітчизняної практики форми, як краудфандинг.

Технологія збору коштів на проект за допомогою народних засобів – давно відомий спосіб фінансування. У XXI столітті із застосуванням сучасних технологічних можливостей цей спосіб отримав не тільки новий виток свого розвитку, перейшовши в мережу Інтернет, а й освічену від двох англійських слів (crowd – натовп, funding – фінансування) нову назву – краудфандинг. Широко поширена за кордоном, ця технологія перетворилася в цілу індустрію, в якій крутиться вже мільярди доларів. Ключовим фактором актуальності у вивченні краудфандингу є те, що на сьогоднішній день цей інструмент широко використовується авторами медіапроектів і серед проведених краудфандингових кампаній є успішні кампанії, що зібрали значні суми на заявлені медіа-проекти.

Тобто, “Фінансування натовпом” – саме так буквально перекладається слово crowdfunding, яке останнім часом все частіше й частіше можна зустріти не лише на сторінках технологічних блогів, а й в реальному житті. Здавалось би, це дуже проста ідея, але чомусь саме в наш час вона отримала стрімке поширення та справжнє застосування. Тому сьогодні ми розкажемо як зібрати гроші на свій проект, чому люди підтримують одне одного, та як виглядає краудфандинг в Україні .

Вам прийшла в голову геніальна ідея для стартапу, але у вас немає коштів, щоб втілити її в життя? Або ви хочете організувати громадський проект, але не можете його реалізувати через відсутність грошей? Вирішити цю проблему допоможе краудфандинг.

Краудфандингом називається співробітництво людей, які на добровільних засадах фінансують який-небудь проект або ідею. Простими словами, люди розміщують на спеціальних сайтах опис своїх проектів і оголошують про збір грошей на їх реалізацію. Інші люди заходять на ці платформи і жертвують свої гроші.

Збирати гроші можна на найрізноманітніші цілі – наприклад, щоб зібрати гуманітарну допомогу для жертв бомбардування, підтримати громадську кампанію або профінансувати стартап-проект.

2. Що таке краудфандинг? Його суть.

Отож, для чого це взагалі потрібно? По-перше, це спосіб знайти фінансування для вашого проекту. А по-друге, краудфандинг допоможе перевірити, наскільки ваша ідея затребувана в суспільстві, скільки у вас однодумців, чи здатні ви переконати людей в користі і правильності вашої діяльності.

Досвід численних волонтерських та благодійних проектів доводить, що багато людей готові поділитися грошима з тими, хто їх потребує. Проте зібрати кошти на той чи інший проект непросто. Для початку потрібно переконати людей, що ваш проект дійсно важливий.

Як це зробити? Є одна обов’язкова умова – чим зрозуміліше ви поясните вашу мету, тим більша кількість людей вам повірить. Тому краще збирати кошти під конкретну справу, а не «за мир у всьому світі». Наприклад, люди охочіше здадуть гроші на допомогу саме цьому притулку для бездомних, ніж на глобальну програму боротьби з безпритульністю, розраховану на сорок років.

Для краудфандингу вже давно існують спеціальні онлайн-платформи, наприклад, Спільнокошт або Na-Starte. А якщо у вас (вашого проекту, громадської організації) є власний сайт, подбайте про те, щоб на ньому була кнопка Donate ( «Підтримайте нас фінансово»).

Щоб успішно стартувати у цій справі, треба пам’ятати:

  • Не просіть мільйони! Можливо, вам вдасться зібрати великі гроші, але це, у будь-якому випадку, займе багато часу. А потенційні спонсори, побачивши, скільки ви просите, можуть вважати задачу нереалістичною. Краще просити невелику суму (до 15 тис. гривень). Такі кошти цілком реально зібрати в короткі терміни.
  • Не витайте в хмарах! У вас повинен бути готовий конкретний проект. Не можна просити у людей гроші, кажучи їм щось таке: «А давайте зберемося разом і подумаємо, що ми можемо зробити». Бажано заздалегідь розписати всі необхідні витрати на реалізацію проекту.
  • Не мовчіть! Регулярно розповідайте вкладникам про те, як просувається проект. Звітуйте, скільки грошей вже зібрано, як ці гроші витрачені, скільки потрібно ще і навіщо. Ваші звіти повинні бути повними і прозорими. Навіть якщо спонсор захотів залишитися анонімним, для нього все одно важливо, щоб в публічному звіті була вказана та сума, яку він вам перерахував.

Є кілька основних схем краудфандингу:

  • Без віддачі: люди просто жертвують гроші на вашу ідею, без жодних зобов’язань з вашої сторони
  • Попередній продаж продукту: кошти збираються для того, аби організувати попередній продаж продукту. Зазвичай це актуально для ґаджетів та інших фізичних речей
  • Рівноцінний розподіл: всі, хто пожертвував певну суму на вашу ідею, стають спільними власниками вашого продукту

Також багато чого залежить від того, як завершується кампанія: наприклад, на Kickstarter (це одна з платформ) існує правило: якщо до зазначеного дедлайну гроші не буде зібрано в повному обсязі, власник ідеї не отримає їх, і всі пожертви повернуться назад усім, хто їх переказував.

3. Історія.

Першим відомим прикладом краудфандингу називають акцію для британського рок-гурту Marilion: у 1997 році шанувальники їхньої музики зібрали $60 тисяч для того, аби музиканти провели турне містами США. У 2002-2004 роках краудфандингові кампанії заполонили кіноіндустрію: десятки тисяч доларів у вигляді добровільних пожертвувань збирались через інтернет. Таким чином було профінансовано чимало низькобюджетних фільмів.

Все це призвело до того, що за кілька років в інтернеті відкрились десятки платформ, які допомагали організовано збирати кошти в обмін на невелику комісію. Проте не всі з них стали масовими: найбільш популярними та відомими на даний момент є IndieGoGo (2008), Pledge Music (2009) і звісно ж, Kickstarter (2009). Платформи відрізняються не лише своєю спеціалізацією – наприклад, деякі створені спеціально для музикантів або митців, – а й способами збору коштів.

Доказом того, що краудфандинг став воістину масовим явищем в сучасній культурі, свідчать успіхи окремих ідей. У квітні 2014 року The Guardian описала найкращі кампанії, які були проведені на Kickstarter – найбільшій у світі платформі для збору грошей.

  • Музикант Аманда Палмер у червні 2012 року зібрала $1,2 млн на запис свого першого альбому
  • Американець Ганс Фекс у березні 2014 року зібрав $1,2 млн від 5 тисяч людей на свій проект Mini Museum
  • Письменник Роб Томас зібрав $5 млн в 2013 році на екранізацію свого твору Вероніка Марс
  • Актор та режисер Зак Брефф зібрав $3 млн у 2013 році на фільм Wish I Was Here, який було презентовано на фестивалі Sundance

Зазвичай краудфандинг стає місцем, де висловлюються найбільш круті та інноваційні ідеї нашої культури: безпілотні дрони для зйомки відео, зарядні пристрої, окуляри віртуальної реальності та багато іншого. Проте у цього процесу є і зворотній бік медалі: часто люди жертвують колосальні гроші на банальні чи навіть жартівливі ідеї. Чого варта лише Kickstarter-кампанія, яка закінчилась нещодавно: американцю вдалося зібрати $55 тисяч на картопляний салат.

4. Думки експертів щодо краудфандингу.

Краудфандинг як новітній спосіб фінансування в Україні розглядали

Попович Д.В., Назар Н.В., Савчин Н.В. і дійшли висновку, що краудфандинг направлений на розвиток бізнесу та реалізацію бізнес-проектів, він має шалені перспективи для подальшого розвитку. Також експерти зазначають, що українські проекти мають

переважно соціальний характер, тоді як за кордоном більше цінуються технологічні новинки.

У багатьох випадках краудфандинг стає джерелом не тільки фінансування, але й залучення прихильників і послідовників, що особливо важливо на ранніх стадіях просування продукту (послуги). Більше того, за словами краудфандингового консультанта М. Уорда, “жодний венчурний капіталіст не зможе дати вам такої експертизи, як ваші спонсори. Але рекомендації та оцінка ринку – це ще не все, що може запропонувати краудфандинг. На відміну від традиційних інвесторів, краудфандингове ком’юніті надзвичайно дружелюбне та інноваційне. Ті, хто поділяє ваші ідеї, несе їх у маси, органічно перетворюються на ваших бренд-амбасадорів”.

Цю думку підтверджує відомий венчурний капіталіст Т. Драпер: “Акціонерний краудфандинг дає підприємцям доступ до нової групи інвесторів, які можуть стати великими активами для їхнього бізнесу. Я вітаю інвестиції в краудфандингові компанії. Це означає, що компанія має велику кількість промоутерів навіть перед тим, як я почну інвестувати”.

Експерти зазначають, що краудфандинг відкриває чимало можливостей і для компаній, що займаються «зеленою» енергією. Так, цікавим є проект «Сонячне дерево», що уявляє собою конструкцію з сонячних панелей і металу, енергія яких буде використовуватися для поливу місцевих розсадників. Авторами проекту є дві англійські компанії: «Demand Energy Equality», що пропагує купівлю сонячних панелей для домогосподарств, та «Edible Futures», яка просуває ідею вирощування міськими громадами багаторічних рослин для своїх потреб. Зібрану суму засновники пообіцяли вкласти в роботу майстерень зі створення сонячних фотоелектричних панелей. В Англії організація «10:10» започаткувала проект «Solar School» і тепер забезпечує деякі англійські школи сонячними панелями.

5. Розвиненість краудфандингу в Україні.

А що ж з краудфандингом в Україні? Ми можемо похвалитися як мінімум трьома класними ідеями, які зібрали сотні тисяч доларів на Kickstarter: це ґаджет для дистанційного спостереження за домашніми тваринами Petcube (зібрано $251 тисячу), універсальний годинник Lametric (зібрано $258 тисяч) та спалах для смартфонів, iBlazr (зібрано $56 тисяч). Всі три проекти були створені українцями.

В Україні також є власна платформа для збору коштів, яка називається Велика Ідея. Проект було засновано кілька років тому, і тепер завдяки спільнокошту українці можуть подавати власні ідеї та збирати гроші на їх втілення. Найуспішнішою кампанією Великої Ідеї є фінансування Громадського ТБ, яке під час подій на Майдані зібрало понад мільйон гривень. Ось що каже про платформу Ірина Соловей, співзасновник проекту: «Краудфандинг на платформі Велика Ідея функціонує з метою популяризації ідей сталого розвитку, зведення мостів між бізнесом та громадянським суспільством, і реалізації програм активізації міст. «Спільнокошт» на платформі «Велика Ідея» був першим і лишається найбільшим в Україні механізмом колективного фінансування. Він допомагає особам чи організаціям знаходити матеріальну підтримку для власних проектів серед своїх колег та прихильників. Першими успішними проектами «Спільнокошту» були медійні та освітні ініціативи. Зараз він рухається в сторону розвитку колективного фінансування інновацій в сфері ІT, відновлюваної енергетики та відповідального підприємництва».

Краудфандинг в Україні лише набирає обертів, і, схоже, попереду нас очікує ще чимало крутих проектів. Успіх Petcube, Lametric та інших стартапів доводить, що наші команди цілком конкурентоспроможні і на світовому ринку. Тож, навіть проживаючи в Україні, є шанс на те, що ваша ідея, якою би неймовірною вона не здавалась, може бути втілена в життя.

6. Правове забезпечення краудфандингу в Україні.

Самостійне врегулювання краудфандингу в Україні відсутнє. Попри це, краудфандинг повноцінно функціонує і розвивається. На практиці, проекти зазвичай розміщують на спеціально створеній платформі, власному веб-сайті або facebook сторінці автора проекту. Юридичне оформлення платформи для запуску збору коштів шляхом краудфандингу складається з таких частин:

  • Оформлення правил платформи, що є публічною пропозицією;
  • Укладення договору між крауд-платформою та автором проекту (договір про наміри на початку збору коштів та укладення договору про надання гранту після збору суми, а у випадку збору як ФОП – укладення договору про спільну діяльність);
  • Укладення договору між крауд-платформою та користувачем;
  • Додатково може укладатися договір здійснення приймання платежів;
  • Укладення угоди про конфіденційність.

Для зручного ведення спільної діяльності на основі договорів, автори проектів, в залежності від типу краудфандингу, реєструють юридичну особу і виступають як її представники або як фізичні особи-підприємці. Хоча, на платформі Na-Starte є лише одна вимога – особа повинна бути повнолітньою. Щодо оподаткування, оскільки внески від бекерів не є доходом автора проекту, їх потрібно розглядати як «дарунки» в розумінні Податкового Кодексу України, ставка податку на які буде складати 5% – для коштів від резидентів і 18 % – для коштів від нерезидентів.

Окрім закріплення договірних відносин між усіма учасниками краудфандингу, важливим також є охорона об’єктів права інтелектуальної власності, оформлення діяльності, в якій команда буде виходити на ринок та юридичне закріплення партнерства.

Загалом, відсутність чіткого врегулювання краудфандингу в Україні потрібно розглядати з обох сторін. Позитивним моментом є відсутність вимог стосовно форми діяльності, в якій автор проекту має здійснювати свою діяльність, відсутність максимальної суми, яку бекери можуть вносити, а автори збирати і особливих податкових режимів, але, з іншого боку, наявність чіткого закону який врегулював би діяльність краудфандингу надало б поштовх для бізнесу і дозволило б збирати кошти для бізнес-проектів по спрощеній процедурі.

7. Висновки та пропозиції.

За результатами проведеного дослідження можна констатувати, що краудфандинг як фінансова інновація знайшов свою нішу і своє місце у новій інформаційно-інноваційній, креативній економіці та продовжує набирати оберти. Краудфандинг став предметом дослідження вчених, фінансистів, аналітиків, з’явився цілий пласт публікацій аналітичних і консультаційних компаній і праць, присвячених цій темі. В Україні з’явилися лише перші паростки такого виду фінансових послуг, але їх розвиток буде залежати в майбутньому від багатьох суб’єктивних та об’єктивних чинників.

Але дослідження феномену краудфандингу в різних аспектах його прояву, створення життєздатного механізму колективного фінансування, напрацювання методик, вдосконалення технологій, розробка норм та відповідних законів надають широкий спектр можливостей для подальших наукових досліджень.

Отже, краудфандинг є більш “дешевим” видом фінансування. При акціонерному краудфандингу акції розподілені між великою кількістю учасників, тому ніхто з них не отримує переважного права впливати на політику компанії. Іншими словами, за підприємцями залишається можливість самостійно розпоряджатися своїм бізнесом. Венчурні капіталісти зазвичай вимагають найбільший процент акцій – 60–70%, а в разі входження до ради директорів – підвищені дивіденди. Пайова участь бізнес-ангелів зазвичай становить міноритарний блокуючий пакет акцій.

Краудфандинг є більш простим і зрозумілим видом залучення інвестицій для самих підприємців. Презентування проекту на краудфандинговій платформі хоча й вимагає певних затрат часу і коштів, але може обмежитися тільки середовищем Інтернету і не включати особистого спілкування.

Пошук венчурних інвесторів, у тому числі бізнес-ангелів, часто пов’язаний з необхідністю відвідування спеціалізованих заходів, виступами на публіці, презентаціями проекту, особистими зустрічами з інвесторами тощо, тобто це психологічно більш складно і відповідально. Проведення ж краудфандингових заходів, безумовно, вимагає серйозної підготовки, включаючи створення відеопрезентацій і медійних матеріалів, грамотний опис проекту та оцінку ризиків, складання дорожньої карти і фінансового плану, широку кампанію в соціальних мережах, спілкування з бекерами (інвесторами в краудфандингові проекти) і журналістами та ін., проте вся ця робота проводиться віддалено, без особистих зустрічей і презентацій. Для багатьох підприємців саме психологічний фактор може стати визначальним при прийнятті рішення про джерело фінансування.

Проекти краудфандингу є доступними скрізь в Інтернеті, отже, і в тих регіонах, де спостерігається брак венчурних і ангельських інвестицій. Як вже було сказано, розвиток даних видів фінансування дуже обмежений в Україні і доступний, в основному, для стартапів технічної спрямованості.

В Україні на жаль чи на щастя відсутнє регулювання краудфандингу. З одного боку відсутні вимоги стосовно форм діяльності, а з іншого запровадження законів щодо цього стало б поштовхом для цієї індустрії і спростило б процедуру краудфандингу.

Список використаних джерел

  1. Лучшие краудфандинг площадки: Топ 12 платформ на 2019 год [Електронний ресурс]. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://geek-nose.com/luchshie-kraudfanding-ploshhadki/.
  2. Іщенко. Краудфандінг в Україні: що це таке і як це працює? [Електронний ресурс] / Іщенко. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://uk.etcetera.media/kraudfanding-v-ukrayini-shho-tse-take-i-yak-tse-pratsyuye.html.
  3. Вязовский Б. Лучшие краудфандинг площадки: Топ 12 платформ на 2019 год [Електронний ресурс] / Богдан Вязовский. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://geek-nose.com/luchshie-kraudfanding-ploshhadki/.
  4. Попович Д. В. Краудфандинг як новітній спосіб фінансування в украЇні / Д. В. Попович, Н. В. Савчин, Н. В. Назар. // Young Scientist. – 2018. – №10. – С. 873–876.
  5. Меджибовська Н. С. КРАУДФАНДИНГ ДЛЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ: МІФ ЧИ РЕАЛЬНІСТЬ? / Н. С. Меджибовська. // Науковий журнал “Економіка України”. – 2016. – №10. – С. 20–34.

Таїсія Пантюхіна, Наталія Криворот Краудфандинг: сутність, стан та особливості діяльності в Україні.

Share