Categories
франшиза

Документ про розкриття франшизи

Перш ніж інвестувати в будь-яку франшизу, отримайте копію документа про розкриття франшизи (FDD – Franchise Disclosure Document).

Документ про розкриття франшизи (ДРФ) Згідно з Правилами франчайзингу, яких дотримується Федеральна торгова комісія США (ФТК), ви повинні отримати документ принаймні за 14 днів до того, як вас попросять підписати будь-який контракт або сплатити будь-які гроші франчайзеру чи його філії.

Історія франчайзера (пункт 1)

Пункт 1 повідомляє вам, як довго франчайзер працює в бізнесі та його ймовірних конкурентів. Це також надає можливість знати, чи існують якісь юридичні вимоги, унікальні для франчайзингового бізнесу, як-от вимога щодо отримання спеціальної ліцензії чи дозволу. Це також допоможе вам зрозуміти витрати та ризики, які ви візьмете на себе, якщо придбаєте та і будете управляти франшизою.

Передісторія бізнесу (пункт 2)

Пункт 2 визначає керівників франчайзингової системи та описує їх досвід. Зверніть увагу на їхній загальний досвід роботи, досвід управління франчайзинговою системою і те, як довго вони працюють з франчайзером.

Історія судових процесів (пункт 3)

Пункт 3 містить важливу інформацію про попередні судові процеси — чи були франчайзер або будь-який із його посадових осіб засуджені за злочини, пов’язані з шахрайством, порушеннями закону про франшизу чи закон про недобросовісну чи оманливу практику, чи підлягають будь-яким державним або федеральним судовим заборонам, пов’язаним із подібними порушеннями.

У цьому пункті ви дізнаєтесь, чи франчайзер або будь-який із його керівників були притягнуті до відповідальності за франчайзинговими відносинами.

Якщо до франчайзера було подано багато претензій, це може означати, що франчайзер не виконував своїх угод. Або це може означати, що франчайзі незадоволені його продуктивністю.

У пункті 3 також має бути зазначено, чи подав франчайзер до суду на будь-кого зі своїх франчайзі протягом останнього року.

Таке розкриття може вказувати на загальні типи проблем у франчайзинговій системі.

Наприклад, якщо франчайзер подав до суду на франчайзі за несплату роялті, це могло бути тому, що франчайзі не досягли успіху та не хотіли чи не могли сплачувати свої роялті.

Банкрутство (пункт 4)

Пункт 4 розкриває, чи були франчайзер або його попередник, філії або будь-хто з його керівників причетні до нещодавнього банкрутства.

Якщо франчайзер або його попередник або афілійована особа оголосили про банкрутство, уважно перегляньте фінансову звітність франчайзера, щоб дізнатися, чи фінансово спроможний франчайзер надавати послуги підтримки, які він обіцяє.

Також подумайте про те, щоб бухгалтер перевірив необхідні фінансові звіти.

Початкові та поточні витрати (пункти 5-7)

Ці пункти описують деякі з витрат, пов’язаних із створенням та функціонуванням франшизи, включаючи депозити або франчайзингові збори, які можуть не повертатися, а також витрати на початковий інвентар, вивіски, обладнання чи оренду.

Тут також пояснюються поточні витрати, як-от роялті та плата за рекламу.

Крім того, запитайте або дізнайтеся про:

  • урочисте відкриття або інші початкові комерційні акції
  • ліцензії на підприємницьку діяльність та діяльність
  • витрати на постачання продукції чи послуг
  • поліпшення нерухомого та орендованого майна
  • необхідне обладнання, таке як комп’ютерна система або система безпеки
  • навчання
  • страхування бізнесу
  • дотримання місцевих постанов, таких як зонування, видалення відходів, пожежна та інші норми безпеки
  • заробітна плата працівників.

Вам потрібно буде дослідити інші початкові та поточні витрати, які не описані в пунктах 5-7, наприклад вартість бухгалтерського обліку та юридичної допомоги.

Щоб почати свій бізнес, може знадобитися кілька місяців, а для досягнення беззбитковості може знадобитися більше року. Деякі франшизи ніколи не є беззбитковими.

Оцініть свої операційні витрати на перший рік і особисті витрати на проживання протягом двох років.

Порівняйте свою оцінку витрат на франшизу з тим, що заплатили інші франчайзі в цій системі та конкуруючих системах. Бухгалтер може допомогти вам оцінити цю інформацію.

Обмеження щодо постачальників, території та клієнтів (пункти 8 і 12)

Ці пункти вказують на те, чи обмежує франчайзер:

  • постачальників, у яких ви можете придбати товари
  • товари чи послуги, які ви можете пропонувати на продаж
  • де і кому можна продавати товари чи послуги
  • використання вами Інтернету для продажу товарів або послуг клієнтам на вашій території та за її межами
  • право франчайзера (або інших франчайзі) використовувати Інтернет для залучення клієнтів або продажу на вашій території.

Такого роду обмеження можуть обмежити вашу здатність приймати власне ділове рішення під час управління франшизою.

Якщо франчайзер не обмежує територію, на якій кожен франчайзі може продавати товари чи надавати послуги, франчайзер та інші франчайзі можуть конкурувати з вами за одних і тих самих клієнтів, відкриваючи власні торгові точки або продаючи через Інтернет, каталоги чи телемаркетинг.

Реклама та навчання (пункт 11)

Цей пункт містить важливі підсумки рекламних програм франчайзингової системи, а також початкове та постійне навчання, яке забезпечить франчайзер. Поговоріть із франчайзером та поточними франчайзі, щоб отримати відповіді на свої запитання.

Реклама

Від франчайзі часто вимагають віддавати відсоток від своїх продажів до одного чи кількох національних, регіональних чи місцевих рекламних фондів. Запитайте франчайзера, яку рекламу він зробив і що планує.

Запитайте, чи мають франчайзі якийсь контроль над тим, як витрачаються кошти на рекламу, і чи всі франчайзі та торгові точки компанії однаково роблять внески до рекламних фондів.

Дізнайтеся, чи отримує франчайзер комісію або знижку, коли розміщує рекламу. Якщо є знижка, кому це вигідно — вам чи франчайзеру?

Подивіться, на який відсоток витрачається фонд:

– адміністративні витрати
– національна реклама
– реклама у вашому регіоні
– продаж більшої кількості франшиз
– інші витрати.

Прочитайте пункт 11, щоб дізнатися, чи потрібна франчайзі згода франчайзера на розробку та придбання власної реклами. Якщо вони купують власну рекламу, чи отримують вони знижку або знижку на свій рекламний внесок?

Навчання

Нові франчайзі, як правило, розраховують на те, що франчайзер надасть все бізнес-навчання та навчання, необхідне для успішної роботи франшизи.

Перевірте пункт 11, щоб отримати інформацію про:

  • тренери та їх кваліфікація
  • хто має право на навчання
  • вартість навчання нових співробітників і хто платить
    тривалість навчальних занять
  • кількість часу, витраченого на технічну підготовку, навчання менеджменту бізнесу та маркетинг
  • чи пропонує франчайзер постійне навчання і за яку вартість
  • чи є у вашому регіоні допоміжний персонал для усунення несправностей і за скільки франчайзі він відповідає
    чи доступна індивідуальна допомога на місці та за яку вартість.

Не забудьте поговорити з нещодавніми франчайзі про якість навчання, яке надає франчайзер.

Якщо після того, як ви прочитали інформацію в пункті 11 і поговорили з франчайзі, ви все ще не впевнені, що отримаєте необхідне навчання, запитайте у франчайзера, чи можете ви переглянути навчальні матеріали.

Якщо франчайзер не надає їх, навіть якщо ви добровільно підпишете угоду про конфіденційність, розгляньте іншу можливість франшизи.

Поновлення, розірвання, передача та вирішення спорів (пункт 17)

Пункт 17 охоплює важливі теми. По-перше, у ньому зазначено, чи можете ви продовжити свою франшизу в кінці терміну, і, якщо можете ви продовжити то:

  • що ви повинні зробити, щоб мати право на поновлення
  • чи можуть змінитися комісії та інші умови контракту.

Пункт 17 також пояснює, якими будуть ваші зобов’язання перед франчайзером після розірвання франшизи.

Наприклад, після розірвання контракту обмеження в контракті зазвичай перешкоджають вам вести бізнес, який конкурував би з вашою попередньою франшизою, якщо новий бізнес знаходиться на певній відстані від вашого попереднього торгового центру.

Обмеження також можуть перешкодити вам вести новий бізнес на певній відстані від будь-яких інших торгових точок франшизи. Обмеження можуть діяти до трьох років.

Крім того, пункт 17 описує, що ви повинні зробити, щоб отримати схвалення франчайзера, якщо ви хочете продати свою франшизу.

Нарешті, у ньому зазначено, чи маєте ви право звернутися до суду, якщо у вас виникла суперечка з франчайзером, чи замість цього вам слід скористатися арбітражем.

Інформація про франчайзі та систему франчайзингу (пункт 20)

Пункт 20 містить діаграми, що демонструють зростання та оборот власників у системі франчайзера. Якщо діаграми показують, що більше кількох франчайзингових торгових точок у вашому регіоні закрито, передано новим власникам або передано франчайзеру, це може бути через проблеми з підтримкою франчайзера або через те, що франшиза не є прибутковою.

Нинішні та колишні франчайзі

Шукайте обов’язкове розкриття контактної інформації поточних франчайзі та франчайзі, які вийшли з системи протягом останнього фінансового року франчайзера.

Відвідайте або зателефонуйте якомога більшій кількості з них, щоб поговорити про їхній досвід. Деякі поточні франчайзі можуть неохоче розмовляти з вами, якщо у них виникли проблеми. Якщо це так, спробуйте зв’язатися з іншими людьми зі списку.

Деякі франчайзери можуть надати вам окремий рекомендаційний список франчайзі, з якими ви можете зв’язатися.

Щоб отримати повну картину, ви можете зв’язатися з низкою франчайзі, перелічених у документі про розкриття інформації, а також з деякими в окремому списку.

Поговоріть з кількома франчайзі, які працюють у бізнесі трохи більше року. Вони можуть повідомити вам:

  • їхні загальні інвестиції
  • чи змогли вони відкрити свою точку в розумний термін
  • чи задоволені вони навчанням франчайзера, допомогою у відкритті та рекламою
  • чи надавав франчайзер постійну допомогу та допомогу
  • чи змогли вони вийти на беззбитковість.

Також доцільно поговорити з кількома франчайзі, які працюють у бізнесі протягом п’яти років та запитати:

  • скільки часу їм знадобилося, щоб вийти на беззбитковість, отримати розумний прибуток і окупити свої інвестиції
  • чи надає франчайзер обіцяні послуги та допомогу та виконує свої договірні зобов’язання
  • які проблеми, якщо такі є, вони мають із франчайзером
  • чи інвестували б вони в іншу торгову точку
  • чи задоволені вони рекламною програмою
  • чи задоволені вони вартістю, доставкою та якістю товарів або послуг, які вони повинні купувати у франчайзера, його філій або єдиних затверджених постачальників.

Варто відстежити колишніх франчайзі (використовуючи контактну інформацію з пункту 20), хоча деякі з них, можливо, підписали угоди про конфіденційність, які не дозволяють їм спілкуватися з вами.

Попередні власники можуть сказати вам:

  • проблеми, які вони мали з торговою точкою
  • чи вони беззбиткові чи отримали прибуток
  • коли і як довго вони експлуатували торгову точку
    їхній діловий досвід
  • чому вони залишили франчайзингову систему.

Деякі франчайзери можуть викуповувати невдалі торгові точки та вносити їх до торгових точок, що належать компанії.

Якщо ви думаєте про придбання існуючої торгової точки, яку франчайзер придбав у попереднього франчайзі, попросіть переглянути фінансову звітність, що відображає фактичні результати роботи торгової точки.

Франчайзер повинен повідомити вам, хто володів і керував торговою точкою протягом останніх п’яти років.

Якщо за короткий час у франшизи було кілька власників, можливо, місце розташування нерентабельне або франчайзер не підтримував цю торгову точку, як обіцяв. Зв’яжіться з якомога більшою кількістю попередніх власників, щоб дізнатися про їхній досвід експлуатації торгової точки, яка вийшла з ладу.

Асоціації франчайзі

Асоціації франчайзі є важливим джерелом інформації. Франчайзери зобов’язані вказати в ДРФ перелік асоціацій, які вони спонсорують або схвалюють, і незалежних асоціацій, які просять внести їх у список. Асоціація, спонсорована, схвалена чи незалежна, може надавати інформацію про відносини між франчайзером та його франчайзі. Ви можете запитати членів асоціації франчайзі про:

  • види системних проблем або питань, які вони обговорюють
  • системні проблеми, які вони успішно вирішили
  • будь-які проблеми, з якими стикаються франчайзі під час роботи своїх торгових точок
  • будь-які проблеми франчайзі з франчайзером

Фінансова звітність (пункт 21)

Пункт 21 містить три останні перевірені річні фінансові звіти франчайзера.

Якщо ви вмієте читати фінансову звітність, ця інформація дасть вам гарне уявлення про фінансовий стан франчайзера.

Якщо ви цього не зробите, було б гарною ідеєю найняти бухгалтера, щоб він перевірив звіти та пояснив їх вам.

Інвестування у фінансово нестабільного франчайзера є значним ризиком. Франчайзер може припинити діяльність або збанкрутувати після того, як ви інвестуєте свої гроші.

Бухгалтер може допомогти вам зрозуміти, чи франчайзер:

  • має постійне зростання
  • має план зростання
  • отримує більшу частину свого доходу від виплат роялті від успішних існуючих франчайзі або від продажу франшиз
  • виділяє достатньо коштів для підтримки своєї франчайзингової системи.

Оцінка потенційних прибутків

Ви можете захотіти дізнатись скільки грошей ви можете заробити, якщо інвестуєте в певну франшизу.

Франчайзер не зобов’язаний розкривати інформацію про потенційний дохід або продажі. Але закон вимагає, щоб у нього була достатня підстава для претензії до франчайзі. Якщо франчайзер висуває претензію, яка має розумні підстави, обов’язково попросіть у франчайзера письмове обґрунтування претензії. Бухгалтер може допомогти вам визначити, чи обґрунтовані претензії та чи стосуються вони того, як ви плануєте вести свій бізнес. Коли ви переглядаєте заяви про прибутки, враховуйте:

    Чи є заява про прибуток типовою для франшизи в цій системі?

    Припустімо, що франчайзер стверджує, що франчайзі в його системі заробили 50 000 доларів минулого року. Твердження може бути оманливим, якщо воно не відповідає типовим доходам франчайзі.

    ДРФ повинен повідомити вам, скільки франшиз має франчайзер, скільки він опитав, щоб отримати цю цифру, а також кількість і відсоток франчайзі, які повідомили про прибутки на заявленому рівні.

    Середній дохід

    Якщо франчайзер стверджує, що його франчайзі отримують середній дохід у розмірі 75 000 доларів на рік, це дуже мало говорить про ефективність окремих франшиз.

    Використання середньої цифри може зробити систему франчайзингу більш успішною, ніж вона є насправді, оскільки високі доходи лише кількох дуже успішних франшиз можуть збільшити середній показник для всіх франчайзі.

    Валовий обсяг продажів

    Деякі франчайзери надають дані про валові продажі своїх франчайзі. Ці цифри насправді не говорять про фактичні витрати чи прибутки франчайзі.

    Торгова точка з високим валовим обсягом продажів на папері може втрачати гроші через високі накладні витрати, орендну плату та інші витрати.

    Чистий прибуток

    Франчайзери часто не мають даних про чистий прибуток своїх франчайзі.

    Якщо ви отримуєте інформацію про прибуток, запитайте, чи базується вона на інформації з торгових точок, що належать компанії.

    Торгові точки, що належать компаніям, часто мають нижчі витрати, оскільки вони можуть купувати обладнання, інвентар та інші предмети у більшій кількості за нижчими цінами або можуть володіти, а не орендувати свою власність.

    Географічна значимість

    Заробіток може відрізнятися залежно від географії. Якщо франчайзі надає дані про продажі або доходи франчайзі, запитайте, чи надійшли підтверджуючі дані від франчайзі у вашому регіоні.

    У ДРФ має бути зазначено, чи існують географічні відмінності між франчайзі, чиї доходи звітуються, і вашим можливим місцезнаходженням.

    Історія франчайзі

    Майте на увазі, що франчайзі мають різні навички та освіту. Успіх деяких франчайзі не гарантує успіху для всіх.

    Покладення на претензії щодо доходів

    Франчайзери можуть попросити вас підписати заяву (іноді подану як письмове співбесіду або анкету), у якій запитується, чи отримували ви будь-які прибутки або фінансові звіти під час купівлі франшизи.

    Якщо вони сказали або надали вам будь-яку інформацію про те, скільки може заробити ваша франшиза, повідомте про це повністю в анкеті чи іншій заяві.

    Перш ніж підписати франчайзинговий договір

    Розкриття інформації франчайзером може змінитися між часом, коли ви отримуєте ДРФ, і моментом, коли ви підписуєте франчайзинговий договір.

    Наприклад, франчайзер міг оновлювати свій ДРФ кожного календарного кварталу та повинен оновлювати ДРФ після закінчення фінансового року. Ви маєте право вимагати копію будь-якої оновленої інформації до того, як підпишете франчайзинговий договір.

    Оновлений ДРФ може виявити нові судові позови, подані франчайзером або проти нього, зміни в керівництві франчайзера чи командах навчання, а також поточні дані про фінансову діяльність або іншу корисну інформацію.

    Теорія контрактів: Нобелівські лауреати в сфері економіки 2016 р.

    Share

    By Volodymyr Machuskyy

    Prof. at Kyiv National Economic University